maandag 22 september 2014

Iran, onderzoeksreis door de woestijn en Koerdistan

Ik ben op weg naar Iran, een van de landen die ooit m'n hart gestolen heeft, als afsluiter destijds van een jaar lange reis door Aziƫ, inmiddels 20 jaar geleden. Die reis bracht me langs prachtige steden als Bam, Kerman, Yazd, Shiraz, Isfahan, Teheran, Tabriz en de Kaspische Zeekust. Het meeste wat bij is gebleven is de hartelijke ontvangst overal van de Iraniƫrs. Overal stonden mensen klaar om me te helpen.
Jaren later heb ik nog eens een fantastische reis gemaakt, op zoek naar de vele nomadenvolkeren van Iran. Wat veel mensen niet weten, is dat Iran een van de landen is met de meeste nomaden ter wereld. Een avontuurlijke tocht bracht me naar de Shah Sahvan, de Talesh, de Koerden, de Loeren, de Ghasga'i en de Bakhtiari. Een reis met wederom hartelijke ontvangsten, door een prachtige, ruige natuur.
Nu wordt het tijd om weer een ander deel van Iran te verkennen. Ik wil de twee grote woestijnen van Iran in reizen, de Dasht e Kavir (de grote zoutwoestijn), en de Lut woestijn. Een korte vlucht moet me vervolgens in een ander deel van Iran brengen, Koerdistan. Overal wil ik op zoek naar traditionele dorpjes, van lemen woestijndorpen tot Koerdische bergdorpjes.  Ook kijken wat er mogelijk is aan homestays, nieuwe routes etc etc. Onderweg genieten van de hopelijk prachtige landschappen. 
Eerste bestemming is de vallei van Bavanat. Ik vlieg zo naar Shiraz en morgenochtend gelijk door naar Bavanat, waar ook veel nomaden hun tenten schijnen neer te zetten. Ik ben benieuwd en heb er zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten